Oikeita israelilaisia

Tervakoskelaisen yksiön vahamonistuskoneesta pyörähtivät maailmalle ensimmäiset Kylväjä -tiedotteet vuonna 1974. Kuvista päätellen paikka on ollut kompakti hermokeskus. Keittokomerossa tiskialtaan kulmalla oli toimistosihteerin työpiste ja kirjoituskone, pyöreän ruokapöydän ääressä teki töitään tiedottaja, työalueista vastanneella lähetyssihteerillä oli oikein työpöytä. Varmaan yksiössä oli sänkykin, koska konttorin kerrotaan öisin toimineen asuntona.

Suuri on muutos yhden sukupolven työiän aikana, 40 vuodessa. Työn tavoitetta ei kuitenkaan ole tarvinnut rukata. Kylväjän patriarkka, entinen SLS:n Israelin -lähetti Per Wallendorff (1916-1995) tapasi sanoa, että yhdistys on saanut sydämelleen monen muun lähetysjärjestön kanssa kolme ykkösasiaa: Jeesus kaikessa ensimmäinen (Kol.1:18), juutalaiselle ensin (Room.1:16), ja että Jumalan valtakunta ensin olisi yhdistyksen jäsenten ja ystävien etsimisen kohde kotimaassa ja lähetyskentillä (Matt.6:33).

Vaikka ”juutalaiselle ensin” on Paavalin lähetysperiaate, moderni messiaaninen juutalaisuus on yhtä tuore ilmiö kuin siemenyhdistyksemme. Se on ollut olemassa vasta yhden työiän ajan, vaikka juuria voikin kaivaa kauemmas. Miten tämä on mahdollista? Erään vastauksen antaa ortodoksimunkki Serafim Seppälä: juutalaiset ja ortodoksit ovat samaa mieltä siitä, että messiaanista juutalaisuutta ei voi olla olemassa. Ihmisen on oltava joko juutalainen tai kristitty. Jos hän yrittää olla molempia, hän ei voi olla kumpaakaan.

Näitä olemattomia ihmisiä elää nykyään Israelissa arvioiden mukaan noin 10.000 henkilöä. Sen, miten suuri haaste usko Jeshuaan on heidän juutalaiselle identiteetilleen voi päätellä messiaanisen seurakunnan johtajan toteamuksesta: juutalaisuudessa on varsinaisesti vain kaksi uskonkohtaa, Jumala on yksi ja Jeesus ei ole Messias.

Messiaaniset juutalaiset löytävät todellisen identiteettinsä ja tehtävänsä, kun he ottavat paikkansa maailmanlähetyksessä. Siihen he tarvitsevat tukea ja rohkaisua. Oikea israelilainen uskoo, että hänen Veljensä määräsi testamentissaan evankeliuminsa julistettavaksi kaikille luoduille.

Jeesuksen itselleen antama nimitys, Kylväjä, antaa pienelle lähetysyhdistykselle samanlaisen leiman kuin hänellä oli, jos sillä vain on uskallusta ja viisautta pitäytyä häneen yksin, arveli Wallendorff. Millaisen leiman? Tietoisuuden maapallomme pääkysymyksistä, vaikka on lähtöisin pienestä tervakoskelaisesta yksiöstä, josta tuskin voi tulla mitään hyvää.

pekka.makipaa@kylvaja.fi

”Tule niin näet, sanoi Filippus”. (Joh.1:46)