Kirves puun juurella

“Jos ette usko Kirjoituksia, miksi alun perin toitte ne meille?”. Afrikkalaisen anglikaanipiispan tuskastunut kysymys amerikkalaiselle kollegalleen päätti pitkän keskustelun seksuaalietiikasta Raamatun äärellä. Toinen oli painottanut Raamatun ”selvää sanaa”, toinen tarvetta tulkita sitä ”nykyisen tiedon” valossa.

Runsaassa 20 vuodessa suhtautuminen sukupuoleen, seksuaali­etiikkaan ja homoseksuaalisuuteen on tuonut protestanttisen kristillisyyden sisälle näkyvän repeymän, joka on vihdoin ja lopullisesti saavuttanut myös Suomen. Ne, jotka kuvittelevat, että kyse on kristinuskoksi kutsutun maailmanlaajan ilmiön kahdesta haarasta, yhden ja saman viinipuun erilaisista oksista, erehtyvät pahan kerran. Ero on radikaali, koska haarat eivät kasva samasta juuresta.

Millainen kasvi uhkaa parissa vuosikymmenessä tukahduttaa ja vallata vuosituhantisen kasvuston? Siemenen kylvi 1990 yhdysvaltalainen feministiprofessori Judith Butler teoksellaan Hankala sukupuoli (Gender Trouble). Teorian perusväittämä oli, että ihmisen sukupuoli ei määrity kehon biologiasta käsin (sex) vaan rakentuu sosiaalisesti (gender) yksilön valintana. Butlerin kuuluisin teesi on, että sukupuoli ei ole olemista vaan tekemistä.

Butlerin sukupuoliteoria on käynnistänyt massiivisen ja käsittämättömän vaikutusvaltaisen poliittisen liikehdinnän. Se on pyyhkäissyt länsimaisen yliopistomaailman läpi ja synnyttänyt lukemattomia oppituoleja ja tutkimuskeskuksia. Sen vaikutus näkyy erityisesti koulumaailmassa nuorten ja murrosikäisten keskuudessa, minkä satoa tullaan korjaamaan pitkään. Sukupuoliteoria ohjaa suvereenisti länsimaisia lainlaatijoita. Viimeisen 15 vuoden aikana 20 maassa avioliittoinstituutio on avattu samaa sukupuolta oleville.

Kristillisille kirkoille sukupuoliteoria on kuolemanvakava asia, koska se panee kirveen raamatullisen ihmiskäsityksen juurelle. Katkaisemalla juuret Raamattuun se käytännössä estää kutsun, valtuutuksen ja lähettämisen. Ei ole mahdollista uskoa ja luottaa rakastavaan Jumalaan uskomatta Raamattuun, jonka välityksellä hän ilmoittaa itsensä. Vain Raamatun valossa selviää sekin, että luodun ja lunastetun ihmisen, miehen tai naisen, arvoa ja ikuisuutta määrittää oleminen eikä tekeminen.

Uskonpuhdistus oli aikanaan mahdollinen, koska sen juuret johtivat Raamatun ”selvään sanaan”. Nähtiin, että Jumalan sanassa on oma sisäinen voima, joka vakuuttaa ja liikuttaa: ”Raamattu on elävä, sillä on kädet ja se tarttuu minuun, sillä on jalat ja se ajaa minua takaa”. Lutherin lausumaa voisi ehkä nimittää hänen määritelmäkseen lähetyskutsusta. Kutsu on edelleen voimassa. Sanan viljelyn ohella kutsu varjella on myös voimassa. Sen kutsun Jumala on antanut erityisesti piispoille ja esipaimenille.

pekka.makipaa@kylvaja.fi

Olemme osa liikkeelle lähetettyä Jumalan kansaa, jonka motivaatio nousee Raamatun sanasta ja rukouksesta. Juurillaan kasvava Kylväjä korostaa juhlavuonna raamattutyötä ja se merkitystä lähetystyössä ja työalueiden arjessa.” (Kylväjän toimintasuunnitelma 2017).