Sydämenasia

Mitä tekemistä keskenään on päiväkeskuksessa läksyjään tekevällä orpolapsella Etiopian Ginnirissä, ukrainalaisella liikuntavammaisella Odessassa, pyörätuolissa ensimmäistä lastaan odottavalla äidillä Ulaanbaatarissa, tukea ja terapiaa tarvitsevalla perheellä ateenalaisessa pakolaiskeskuksessa, vähemmistökansaan kuuluvien naisten säästöryhmällä lounais-Bangladeshissa ja luomuruista eläkepäivillään viljelevillä parkanolaislääkäreillä?

On muutakin kuin se, että he ovat esillä tässä lehdessä. He ovat osa suurta, silmille näkymätöntä kokonaisuutta ja kommunikaatiolinjaa, Jumalan valtakunnan vaikutuspiiriä.

Tätä Kylväjä-lehteä silmäillessäni mieleen palautui palkitun kosmologian professori Kari Enqvistin kirjassaan esittämä arvio meistä ja työstämme. Hän kyllä ensin toteaa, että ei tunne lainkaan lähetystyön kenttää, mutta jatkaa sitten, että alalla näkyy häärivän kivisydäminen organisaatio nimeltä Kylväjä, jonka strategisiin tavoitteisiin eivät hyvät työt kuulu. (Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat, 2012, s.145). Enqvistiä puistattaa oppiperustamme maininta: ”viimeisellä tuomiolla uskovat saavat omistaa heille varatun iankaikkisen ilon ja epäuskoiset tuomitaan iankaikkiseen kadotukseen”. Lainaus evankelis-luterilaisen kirkkomme tunnustuskirjoista (CA 17) menee Kylväjän ”psykoterrorin” piikkiin.

Enqvist on oikeassa, paitsi siinä, että ei tunne lähetystyön kenttää, myös siinä, että lähetystyö on sydämenasia. Kutsumme sitä myös kokonaisvaltaisuudeksi. Työtoverimme saivat varainhankintakoulutuksessa kuulla isoilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, joiden hienoja järjestelmiä ihailemme, että ne puolestaan ”kadehtivat” kristillisten järjestöjen työssä mukana olevien sydämiä. Niitä ei sytytetä rahalla, siihen tarvitaan ymmärrys evankeliumista ja kiitollisuus sen mukanaan tuomasta hyvästä. Hyvän tekeminen on evankeliumin motivoimaa palvelua lähimmäisen parhaaksi, ilman ketun- tai muitakaan häntiä.

Kun Martti Luther kirjoitti tunnetun kirjasen Kristityn Vapaudesta, hän aivan aluksi muistutti siitä, että vaikka kristitty on riippumaton ja vapaa kaikesta eikä kenenkään alamainen, hän on velvollinen palvelemaan kaikessa ja on jokaisen alamainen. Ajattelen, että jälkimmäisellä Luther tarkoittaa sitä kuormaa, jonka Jeesus asettaa kannettavaksemme otettuaan pois syntitaakkamme ja annettuaan levon sielulle. Tästä lähimmäisen palvelemisen taakasta eräs raamatunselittäjä sanoo, että se on kuin ”purje veneelle tai rakkaus sydämelle”.

pekka.makipaa@kylvaja.fi

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt”. Matt. 11:30