Psalmi 132

Kuka on se Daavid?

Kun alamme lukea psalmia 132, todennäköisesti meidät valtaa tunne, ettemme osaa sitä soveltaa elämäämme. Se on kuitenkin syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja sillä on sanoma meille.

Psalmihan tuntuu liittyvän pelkästään Daavidin elämään ja vaiheeseen, jolloin hän etsi pysyvää paikkaa teltassa olevalle liitonarkulle (1. Aik. 21:13 – 22:19).

Psalmissa nimitetään liitonarkkua Herran sijaksi, asuinpaikaksi (132:5), hänen istuimekseen (7) ja arkuksi, jossa on Herran voima (8).

Uudessa testamentissa tämän liitonarkun kantta kutsutaan armonistuimeksi (Room. 3:25 KR 38). Vanhan testamentin mukaan se oli ainoa paikka maailmassa, jonka päälle syntiuhrin verta sivelemällä tapahtui syntien sovitus (3. Moos. 16:14,16).

Erikoista on se, että psalmi kertoo kuinka liitonarkkua etsittiin Efratasta (6), joka on Betlehemin toinen nimi (Miika 5:1). Se on paikka, jossa Jeesus syntyi. Mutta Herra oli valinnut Siionin (13), eli Jerusalemin, pysyväksi paikaksi armoistuimelle ja ainoaksi paikaksi, jossa synnit sovitettiin.

Meille armoistuin ja syntiemme sovituspaikka (Hepr. 9:5) on Jerusalemiin pystytetty Golgatan risti ja siellä vuotanut Jeesuksen veri. Syntiemme sovituspaikan kohtaamme nyt evankeliumin sanassa.

Psalmin kehotus ”menkäämme sinne” ja ”kumartukaamme hänen istuimensa eteen” (132:7) toteutuu silloin, kun otamme vastaan kuulemamme sovituksen sanan tai kumarrumme Herran pöytään ottaen vastaan tähän sanaan yhdistyneen leivän ja viinin. Silloin voimme sanoa psalmistan tavoin: ”Sinä ja arkku, jossa voimasi on” (8). Tässä evankeliumissa on Jumalan voima pelastukseksi (Room. 1:16).

Psalmi puhuu myös vaatteena olevasta vanhurskaudesta (132:9) ja ylle puetusta pelastuksesta (16). Kristukseen uskoessamme yltämme riisutaan syntiemme likaamat vaatteet, ja meidät puetaan puhtaisiin vaatteisiin (Sak. 3:4), jotka Ilmestyskirjan mukaan on pesty Karitsan veressä (Ilm. 7:14). Nämä vaatteet ovat pyhien vanhurskautus (Ilm. 19:8 KR 38).

Psalmin äärellä kysymme, kuka on se Daavid, joka kärsii, (132:1), ja se voideltu eli messias (10)? Kenessä on täyttynyt Jumalan peruuttamaton lupaus valtaistuimelle asetetusta Daavidin jälkeläisestä (11)? Kuka on se Daavidin poika, joka istuu valtaistuimella aikojen loppuun asti (12)? Vain hän, jolle kansa huusi: ”Hoosianna, Daavidin pojalle” (Matt. 21:9).

Olavi Peltola