Purim, pääsiäinen ja novruz-juhla samaan aikaan

20110315-DSC_1877Monena vuonna meidän pääsiäisemme ja juutalainen pääsiäinen ovat osuneet jotakuinkin yksiin, mutta tänä vuonna juutalainen pesah on vasta 23.-29.4. Syynä tähän on eri kalenteri, jota juutalaiset, myös Jeesukseen uskovat juutalaiset seuraavat. Tänä vuonna kristittyjen ja juutalaisten kalenterit osuivat yhteen pääsiäisen ja purimin osalta. Keski-Aasiassa ja Kaukasiassa puolestaan vietettiin novruz-juhlaa.

Kiirastorstaina Jerusalemissa katu täyttyi riehakkaista, naamiaisasuisista purimin juhlijoista, jotka muistelevat raamatullista kuningatar Esteriä ja sitä kuinka hänen neuvokkuutensa pelasti juutalaiset kansanmurhalta. Samaan aikaan kristityt kulkivat Jeesuksen kärsimystietä ristikulkueena vanhasta kaupungista Öljymäelle.

Purim-juhlaa

Odessan messiaanisissa seurakunnissa puolestaan vietettiin juutalaisten iloisinta juhlaa samaan aikaan, kun luterilaisissa seurakunnissa muisteltiin Jeesuksen kärsimystietä. Messiaaninen Uusi Jerusalem -seurakunta on vasta vajaan viiden vuoden ikäinen, mutta sen laajennettukin kokoussali pullisteli purimin juhlijoista, joita oli saapunut yli odotusten – lähes pari sataa henkeä. Tulijoille ojennettiin konvehti, johon oli kiinnitetty jokin raamatunlause. Iloinen musiikki houkutteli tanssimaan taaperosta mummoon. Lapset esittivät omat runonsa ja laulunsa. Saarnavieraana oli eteläafrikkalainen messiaaninen juutalainen, joka nosti esille kuningatar Esterin serkun ja kasvatusisän, Mordokain, josta tuli tuon ajan maailman toiseksi tärkein mies itse siihen pyrkimättä, aivan kuten Lapset_Purim_juhlassaJoosefista ja Danielista omana aikanaan.

Illan odotettu kohokohta, seurakuntalaisten esittämä humoristinen näytelmä Esterin kirjan tapahtumista – purimspiel – sai suuret suosionosoitukset, ja lopuksi vieraita kestittiin perinteisillä kolmionmuotoisilla leivonnaisilla, haamaninkorvilla.

Samoihin aikoihin Odessan luterilaisessa seurakunnassa vietettiin pääsiäistä. Pääsiäisjuhlassa niin lapset kuin aikuiset esittivät runoja ja lauluja. Suurin osa seurakunnan nuorista osallistui esitykseen, jossa pääsiäisen tapahtumat kiirastorstaista pääsiäisaamuun käytiin läpi laulujen ja tekstien muodostaessa vuorottelevan kokonaisuuden.

Seurakunnan entinen paimen, Viktor-piispa, oli saapunut Saksasta juhlaan perheineen, ja puhui siitä, miten Pietari uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista nähdessään tyhjät käärinliinat, vaikka ei nähnytkään Jeesusta niiden vieressä elävänä. Nykyinen piispa, Aleksander, puhui, miten Jeesuksen viholliset olivat tehneet kaikkensa ylösnousemuksen estämiseksi: vierittäneet haudan eteen raskaan kiven, sinetöineet sen ja asettaneet vartijat, mutta mikään ei voinut sitä estää. Oleg-pastori taas totesi, että Jeesuksen opetuslapset eivät lainkaan uskoneet Jeesuksen nousevan kuolleista. Kukaan ei ollut sunnuntaiaamuna haudan luona aamiaistarjottimen kanssa odottamassa tervehtien: ”Kristus nousi kuolleista!” Jumalanpalveluksen jälkeen pääsiäisjuhla jatkui toisissa tiloissa yhteisellä aterialla.

20110315-DSC_1857Samaan aikaan, kun juutalaisten parissa vietettiin purimia ja Pohjanmaalla poltettiin pääsiäiskokkoja, kokoonnuttiin kokkojen ympärille myös Keski-Aasiassa ja Kaukasiassa, kun kevään alkamista juhlittiin novruz-juhlan merkeissä. Tämä keväinen uusi vuosi on ikivanha persialainen juhla. Kaukasiassa se on vuoden suurin juhla, jolloin kouluista on viikon loma. Juhlaan kuuluu perinneruoat sekä yhdessäolo perheen kanssa. Neljänä juhlaa edeltävänä tiistaina katujen varsilla poltetaan kokkoja. Vanhan tulenpalvontaperinteen mukaisesti ihmiset hyppivät kokkojen yli, jolloin menneen vuoden pahat asiat “palavat tulessa”, eivätkä seuraa mukana uuteen vuoteen. Seurakunnan kokoontumisessa puolestaan puhuttiin siitä, kuinka vain Kristuksen uhri voi todella puhdistaa synneistä.

 

Lisätietoa Purimista löytyy osoitteista:

http://ilosanomapiiri.fi/ll.shtml?mailis/kirjat/naiset/ester.htm&i=5

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt4m.html