Juutalainen Jeesus – löytöretki kristinuskon juurille

Vapaaehtoistyöntekijät Maria Hietala ja Hiromi Kawabata viime hetken kurssivalmisteluissa Caspari-keskuksen toimistolla.

Kysymys historiallisesta Jeesuksesta on askarruttanut teologeja 1700-luvulta lähtien. He ovat nähneet hänessä esimerkiksi apokalyptisen profeetan, karismaattisen parantajan, kyynikko-filosofin ja yhteiskunnallista uudistusta ajavan julistajan. Jeesus on ollut musta mies, marxilainen vallankumouksellinen, palestiinalainen ja feministi. Monia kontekstuaalisia teologioita on syntynyt kristittyjen halusta tehdä maailmasta parempi paikka.

– Kun lukija näkee Caspari-keskuksessa tällä viikolla järjestettävän kurssin otsikon, Discovering Jesus in His Jewish Context (Jeesus juutalaisessa kontekstissa), mahtaako hän ajatella, että tässä on taas yksi yritys valjastaa Vapahtaja vetämään jonkun ideologisia vankkureita? pohtii Caspari-keskuksen projektikoordinaattori Sanna Erelä.
– Se olisi varsin looginen päätelmä, mutta rohkenen väittää, että siitä ei ole kyse.

Kaikki tietävät, että Jeesus oli juutalainen. Enempää miettimättä monet kristityt kuitenkin olettavat, että apostoli Paavali kääntyi kristinuskoon. Eikös se tapahtunut Damaskoksen tiellä? Kristillinen raamatuntulkinta perustuu pitkälti Paavalin kirjeisiin.

– Meillä on esimerkiksi taipumus jättää huomiotta Apostolien tekojen kuvaus siitä, kuinka juutalainen Paavali oli. Tutkimus osoittaa, että kristinusko säilyi huomattavan kauan juutalaisena liikkeenä. Monet tekijät historiassa vaikuttivat kehitykseen, jossa kristinusko ja juutalaisuus lähtivät eri suuntiin ja muotoutuivat eri uskonnoiksi, selvittää Sanna Erelä.
– Alussa juutalainen uskova oli Jeesuksen seuraajan standardi, se ”normaali uskova”. Myöhemmin, kun muista kansoista liittyi paljon ihmisiä mukaan, valtasuhteet kirkossa vaihtuivat ja lopulta juutalainen tapa seurata Jeesusta käytännössä katosi kokonaan.

Monet turistit matkustavat Israeliin vaeltamaan Jeesuksen jalanjäljissä. He opiskelevat historiaa ja tutkivat ikivanhoja kirkkoja ja arkeologisia kohteita. Paljon jännittäviä kiviä! Mutta missä ovat elävät kivet?
– Kurssimme aikana osallistujilla on mahdollisuus oppia uutta Jeesuksesta kuuntelemalla hänen juutalaisia veljiään ja sisariaan. Yleisesti ottaen tämän päivän messiaaninen liike pyrkii elvyttämään juutalaisen tavan seurata Jeesusta. Toki alkukirkon juutalaisuuden ja modernin messiaanisen liikkeen välillä on 1700 vuoden kuilu, jos lähtökohdaksi otetaan neljäs vuosisata, jolloin juutalaiskristillisyyden voidaan katsoa hävinneen. Siitäkin huolimatta messiaaninen liike voi avata meille kristityille uudenlaisen ikkunan Raamattuun, rakkaaseen Messiaaseemme ja Jumalan suunnitelmaan tämän maailman varalle. Uskon että se on jotakin, mikä on ollut kirkossa kadoksissa pitkään.

Discovering Jesus in His Jewish Context -kurssilla 23.4.-4.5.2018 on tänä vuonna tänä vuonna 13 opiskelijaa ja lisäksi paikallisia, jotka osallistuvat yhteen tai useampaan luentoon valintansa mukaan. Opetus on englanniksi ja se on suunnattu teologeille ja muille teologiasta kiinnostuneille. Osa kurssilaisista on matkannut Israeliin Suomesta. Yksi heistä on Kylväjän julistustyöntekijä Niko Seppä.
– Jeesuksesta on yritetty historian kuluessa tehdä monien ihmisryhmien omaa mannekiinia. Kristitylle ja ihmisille yleensä on olennaista oppia tuntemaan hänet Raamatun Jeesuksena, joka on juutalainen Messias, pohtii Niko ennen lähtöään Israeliin.
– Toivoisin voivani syventyä messiaaniseen liikkeeseen: tarkastella sen elinvoimaisuutta, tapoja ja teologista ajattelua. Retket lähialueelle ja Galileaan uskoakseni syventävät syntyvää vaikutelmaa. Luvassa on jännittävä matka Raamatun maahan ja Vapahtajamme maallisten veljien ja sisarten luokse.

Kurssi on iso ponnistus Caspari-keskuksen henkilökunnalle. Sanna Erelä kutsuukin suomalaisia rukoilemaan kurssin puolesta:
– Rukoillaan että kurssilaiset saisivat paitsi oppia paljon uutta, myös kohdata Jeesuksen täällä hänen maassaan.