Muutosten tiellä – Miika Korppi ja Sofia Ziessler-Korppi seuraavat Jumalan kutsua lähetyskurssilla

Miika Korppi ja Sofia Ziessler-Korppi ovat suurten muutosten edessä. Takana on opiskelu- ja työvuosia niin Suomessa kuin Genevessä Sveitsissä. Tulevaisuudessa häämöttää sekä ensimmäisen lapsen syntymä että osallistuminen lähetyskurssille.

Joitain näin radikaalit muutokset voisivat vähän jo hirvittää, mutta Miika ja Sofia luottavat Jumalan johdatukseen elämässään. Tällä hetkellä he ovat kotimaassa ja opiskelevat avoimessa raamattukoulussa Suomen Raamattuopistolla Kauniaisissa. Matka tähän pisteeseen on ollut mielenkiintoinen.

– Opiskelin tuotantotaloutta Otaniemessä Aalto-yliopistolla ja sieltä valmistuttuani menin Nokialle ja Microsoftille strategiatehtäviin. Sen jälkeen muutimme neljäksi vuodeksi Sveitsiin. Siellä toimin liikkeenjohdon konsulttina, kertoo Miika.

Myös Sofialla on takana pitkät opiskelu- ja työvuodet.

– Opiskelin informaatioverkostoja myöskin Otaniemessä Aalto-yliopistolla ja samalla suoritin kandidaatin tutkinnon valtiotieteistä Helsingin yliopistolla, pääaineenani sosiaali- ja kulttuuriantropologia. Sveitsiin muutettuamme jatkoin opiskelua siellä ja suoritin toisen maisterintutkinnon kehitysmaatutkimuksesta Genevessä. Opintojen jälkeen olin Genevessä töissä World Visionilla kehitysyhteistyö- ja humanitaarisissa tehtävissä, avaa Sofia.

Sofia tuli uskoon monen mutkan kautta. Vaikka Sofialla oli pienenä eräänlainen lapsenusko Taivaan Isään, hän ei tuntenut Jeesusta henkilökohtaisena Vapahtajanaan.

– Kasvaessani henkilökohtaisen jumalasuhteen puuttuminen ajoi etsimään sen korvaamista eri suunnilla ja erilaisilla mausteilla. Olin todella filosofinen tyyppi ja teini-iän loppupuolella kiinnostuin idän filosofioista. Aloin harrastamaan paljon joogaa ja meditaatiota. Etsin siltä suunnalta pohjaa ja alustaa sekä kestävää tarkoitusta elämälle. Mistään ei kuitenkaan oikein löytynyt sitä, mitä etsin. Noin seitsemän vuotta sitten minulle selitettiin ensimmäisen kerran Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitys sillä tavalla, että korvani olivat auki kunnolla ja ymmärsin sen. Tämä tapahtuma muutti kaiken vähitellen. Ymmärsin, että tämä on se juttu, mitä olen etsinyt. Olen halunnut roikkua Jeesuksessa siitä lähtien, olla Raamatun Sanan kuulossa sekä rukous- että uskovien yhteydessä, Sofia kertoo.

Miika puolestaan kokee saaneensa uskon lahjan jo lapsuudessa.

– Jumala käytti vanhempiani, jotka opettivat minulle Jeesuksesta ja rukouksesta sekä kannustivat Sanan tutkimiseen. Heidän kanssa pääsin myös seurakuntayhteyteen. Mummon antama lahja oli myös tärkeä: Sain mummolta 10-vuotislahjaksi Raamatun ja lähdin sitä innolla tutkimaan. Siitä on jäänyt vahva muisto lapsuudesta, Miika muistelee.

Monella tapaa ainakin maailman silmissä poikkeava valinta, entisistä töistä luopuminen ja suuntaaminen kohti tuntematonta, on kuitenkin Miikalle ja Sofialle osa Jumalan suunnitelmaa heidän elämässään. Jeesuksesta kertominen on ollut Sofialla sydämellä aina siitä lähtien, kun hän tutustui Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajanaan.

Sofian mielestä on tärkeää kertoa Jeesuksesta sanoin ja teoin.

– Olen pyrkinyt kulkemaan rukoillen sillä paikalla, missä Jumala haluaa minua käyttää, siellä missä jo olen. Jumala on johdattanut minut monesti uuteen, sillä muun muassa Genevessä toimin opiskelijalähetyksen parissa. Se työ oli todella mielekästä. Muutenkin ajattelen, että jokainen tunnustava kristitty on lähetystyöntekijä. Olemme kutsuttuja viemään hyvää Sanaa Jeesuksesta syntien sovittajana eteenpäin siellä, missä jo olemme, työpaikoilla ja ihan tavallisen arjen keskellä. Kaiken keskellä itsellä on kypsynyt tunne ja ajatus siitä, että oma paikka olisi kuitenkin merta edempänä, sellaisella paikalla, missä voi yhdistää evankeliumin ympärillä tehtävää työtä ja konkreettista ihmisten auttamista. Siihen minulla tuntuu olevan kutsu, Sofia summaa.

Miika puolestaan koki jo yliopistoaikojen loppupuolella kutsua lähteä lyhytaikaiseen lähetystyöhön, mutta silloin eivät ovet vielä auenneet. Sitten kutsu jäi ehkä vähän taka-alalle, mutta pulpahti aina silloin tällöin aina pintaan, kunnes Jumala lopulta asetti hänet sellaiseen tilanteeseen, että piti oikeasti miettiä, mitä haluaa seuraavaksi tehdä.

– Siinä samalla tuli konkreettiseksi se, että lähetystyö ja kristillinen työ on sellaista, minkä koin merkityksellisenä. Näin ollen halusin lähteä siihen suuntaan, Miika muistelee.

Miika ja Sofia haluavat rohkaista kaikkia niitä, jotka miettivät, voisivatko jättää nykyiset tehtävänsä ja lähteä lähetystyöhön, olemaan korvat ja sydän avoinna.

– Rohkaisen kaikkia miettimään, mikä on se oma paikka Jumalan suunnitelmassa, oli se sitten missä hyvänsä. Tärkeänä osana on rukous: kysyy Jumalalta, mikä on oma suunta, tutkii Sanaa ja sitten myös keskustelee asiasta. Meille esimerkiksi oli tärkeää keskustelut Kylväjän kanssa niiden vuosien varrella, kun pohdimme omaa kutsumusta, kertoo Miika.

Lähetystyö ei ole Miikan ja Sofian mielestä mitenkään vastakkainen vaihtoehto edellisiin työtehtäviin nähden. Jumala käyttää kaikkea tietoa ja taitoa hyväksi.

– On tärkeää luottaa Jumalaan ja siihen, että hänellä on hyvä tahto meitä kohtaan. Jos Jumala kutsuu, siihen vastaaminen on varmasti ihan paras vaihtoehto, mitä voi tehdä elämällään. Voi luottaa siihen, että Jumala kantaa ja pitää huolen. Mikään ei mene hukkaan.

Kaikesta työkokemuksesta on varmasti hyötyä työalueellakin ja niitä pääsee varmasti aina kehittämään edelleen, Sofia kannustaa.

Miika ja Sofia odottavat Kylväjän lähetyskurssilta eniten konkreettista valmistautumista, jotta he saisivat tietoja ja taitoja siihen, miten toimia käytännön tasolla: miten kohdata ihmisiä siinä kulttuurissa ja yhteiskunnassa, mihin he ovat menossa.

– Lisäksi odotamme myös lähetysteologista valmentautumista, jotta lähtiessä on hyvät perusteet mielessä. Uskon, että saamme kurssin aikana varmasti kasvaa paljon Jumalan lapsina, miettii Miika.

Kylväjällä on työtä parilla kymmenellä työalueella pääasiassa Aasiassa ja Afrikassa. Miikan ja Sofian kohdemaa ei ole vielä valikoitunut, mutta heitä kiinnostaa eniten sellaiset alueet, joissa tehdään kehitysyhteistyötä. Niistä heillä on kokemusta jo aikaisemmasta työhistoriasta.

Sen lisäksi Miikaa ja Sofiaa kiinnostaa laaja-alaisesti niin koulutus- kuin urheilulähetys- ja seurakuntatyökin.

Vanhan elämän taakse jättäminen ei ole mikään ihan pieni asia. Miikaa ja Sofiaa mietityttää lähetystyöhön lähtemisessä tällä hetkellä eniten se, miten Suomeen jäävät läheiset ottavat heidän valintansa.

– Sen lisäksi mietityttää tulevan lapsen terveydenhuolto siellä alueella, mihin päädymme, Miika ja Sofia pohtivat.

Miikaa innostaa lähetystyöhön lähtemisessä koko uusi elämäntilanne ja ihan itse lähetystyöhön lähteminen.

– Tämä asia on nyt sydämellä, ja odotan jo innolla lähetystyöhön lähtemistä, Miika kertoo.

Sofiaa innostaa Jumalan varaan täysillä heittäytyminen ja se tosiasia, että he ovat todella nyt lähdössä tekemään sitä, mihin heillä on kutsu. Paikallisiin tutustuminen ja uusien ihmissuhteiden luominen kiinnostaa häntä myös.

– On varmasti hienoa nähdä, miten Jumala tekee työtä paikan päällä, Sofia miettii.

Miikaa on puhutellut prosessin aikana erityisesti Jeesuksen lähetyskäsky (Matt. 28:19) Siinä Jeesus kehottaa omiaan menemään ja tekemään kaikista kansoista hänen opetuslapsiaan. Sofiaa rohkaisee ja kannustaa se, mitä Jeesus sanoo Johanneksen evankeliumissa: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)

– Tämä on hirveän tärkeä kohta, kun miettii miten maailmassa on niin monenlaisia filosofioita ja uskontoja. Loppujen lopuksi asia on yksinkertainen: Jeesus on itse sanonut, että hän on ainut tie, Sofia toteaa.

Miika ja Sofia toivovat, että evankeliumi saisi mennä eteenpäin niin Suomessa kuin koko maailmassakin, ja että Jumala siunaisi lähetystyötä kaikkien kristittyjen kautta.

– Henkilökohtaisena rukousaiheena haluaisimme pyytää rukoustukea oikean työalueen valikoitumisessa ja siinä, että tulevan lapsen kanssa menisi kohdemaassa kaikki hyvin ja turvallisesti. Toisekseen pyydämme, että se työ, mitä menemme sinne jonnekin tekemään, kantaisi paljon hyvää hedelmää ja veisi Jumalan valtakuntaa eteenpäin, Miika ja Sofia päättävät yhteistuumin.

Kuuntele Miikan ja Sofian haastattelu Lähetysvartissa Radio Deissä tänään 6.11. klo 20.

Kuva: Juha Särkijärvi